Tomb Raider-Legend
Slavná archeoložka Lara Croft se po necelých třech letech opět vrací na scénu, aby fanoušky známé série Tomb Raider pozvala na další dobrodružnou výpravu. Otázkou však je, zda o takovou pozvánku hráči ještě stojí. Násilně natahovaný příběh houževnaté hlavní hrdinky, která se z vysvícených monitorů vyhoupla až na stříbrná plátna (o kvalitě obou snímků raději pomlčíme) a dostala se rovněž na stránky knih, už v předchozích několika dílech mírně pokulhával. Přesto hlavouni z Eidosu nehodili flintu do žita, vyměnili Lařinu početnou rodinku z Core Design za nevlastní rodiče z Crystal Dynamics (např. Legacy of Kain: Defiance) a rozjeli reklamní kampaně na Tomb Raider: Legend. Noví vývojáři naštěstí zvolili střízlivější strategii, velikost poprsí odložili na druhou kolej a zapracovali na důležitějších aspektech hry, které neomrzí po deseti minutách. Vzkříšení britské krásky sice nedopadlo na jedničku s hvězdičkou, ale podařilo se jim částečně odehnat chyby, jež se vkrádaly do dvou předchozích dílů - Tomb Raider Chronicles a Tomb Raider: The Angel of Darkness.
Vzpomínky na dětství
Tomb Raider: Legend startuje animací v bondovském stylu a poskakující Lara Croft v různých akčních scénách vás náležitě navnadí na nadcházející dobrodružství. Poté už stačí vybrat ze třech nabízených stupňů obtížnosti (Explorer, Adventurer a Tomb Raider) a Legenda může začít. Vzhledem k tomu, že aktuální sedmý díl série je extrémně jednoduchý a ani začínajícím hráčům nebude činit žádné problémy, doporučujeme zvolit minimálně střední variantu, jinak se brzy začnete pekelně nudit.
Příběh odkrývá další střípky z dětství malé Lary, kdy její matka mizí v jakémsi magickém portálu neznámo kam, aby malou dcerku ochránila před hrozícím nebezpečí. Je však skutečně mrtvá? Nenachází se pouze v jiné dimenzi, o jejíž existenci se vědělo již dávno před tím, než se rodiče slavné archeoložky vůbec narodili? Po čem pátral celý život Lary otec? Byl přesvědčen, že svojí drahou polovičku jednou osvobodí a přivede zpět? Na tyto otázky budete hledat odpovědi během sedmi rozsáhlých misí a zbytek se dozvíte poté, co sprovodíte ze světa nebezpečného démona ve finálním souboji. Prozradíme vám, že dojde i na bájného krále Artuše a jeho oddané rytíře, ale více už si budete muset zjistit sami. Nové dobrodružství půvabné Lary má skvělou atmosféru a příběh se autorům vskutku povedl.
Hlavním nedostatkem Tomb Raider: Legend je délka hry. Přestože jsou nabízené mise rozmanité a na jejich design si rozhodně nemůžeme stěžovat (i když s prvními díly série se rozhodně nedají srovnávat), Lara se odporoučí dříve, než se stačíte rozkoukat. Zhruba po osmi hodinách budete mít po starostech, a pokud se nechcete zabývat žádnými bonusy (které jsou v podstatě pouze pro fajnšmekry), můžete novou akční adventuru strčit do šuplíku a přemýšlet, jestli vám to za 1299 Kč skutečně stálo. Nový Tomb Raider má velký potenciál a vývojáři z Core Design v některých misích rozehráli hotovou symfonii. Jen jí bohužel nedokázali zopakovat a zbytečně brzy se odebrali na odpočinek.
Lara Croft boduje!
Milovaná i nenáviděná britská archeoložka Lara Croft dosáhla přesně v den oficiálního vydání Tomb Raider: Legend (7. dubna 2006) jejího největšího úspěchu, neboť slavnostně vstoupila do Guinessovy knihy rekordů jako nejúspěšnější lidská videoherní hrdinka. Za posledních deset let se celosvětově prodalo 28 milionů kopií všech titulů ze série Tomb Raider na všech herních platformách, Lara se dostala na pódium se slavnou skupinou U2, zazářila na titulních stranách 200 magazínů a rovněž se proslavila jako oblíbená hrdinka anglického brankáře Davida Jamese. Za svůj úspěch vděčí i herečce Angelině Jolie, která předvedla svojí krásnou postavu ve dvou filmových zpracováních Tomb Raidera. Lara se tak dostala do povědomí široké veřejnosti.
Slibný začátek
První level se odehrává v Bolívii, kde Lara pátrá po ztraceném chrámu kmene Tiwanaku. Tuto misi autoři předvedli již v demoverzi, a pokud si chcete vyzkoušet, jak vypadají lepší části hry, rozhodně si jí stáhněte. Hlavní hrdinka zde předvádí vše, co se od ní očekává. Skáče, šplhá, plave, houpe se na liánách, leze po římsách, posouvá kamenné kvádry (které jsou opět mnohem vyšší než tato supermanka), zběsile pálí po nepřátelích ze starých známých koltů s neomezeným množstvím nábojů a rovněž se s vaší pomocí snaží rozluštit hádanky, jež si pro její krásné oči připravily dávné civilizace. Lara je ve svém živlu a vy se též budete skvěle bavit a zjišťovat, co všechno si v novém dílu můžete dovolit.
Klasickou kombinaci klávesnice a myši při ovládání akčních titulů nelze nahradit ničím lepším, ale i tak je možné situaci pokazit standardním nastavením kláves. Zvyknete si na něj, a pokud se nebudete chtít zdržovat s vymýšlením vlastní konfigurace, Tomb Raider: Legend s ním i zdárně dovedete do konce, ale trochu si u toho zanadáváte. Lara dokáže automatiky zaměřovat nepřátelské cíle, ale pokud jí chcete domluvit a vzít otěže do vlastních rukou, musíte ovládnout písmeno "G", které je od klasického směrového kříže "W-S-A-D" trochu daleko. Mnohem lépe je vyřešena klávesa "E" určená pro interakci a speciální zrychlování. Jestli se potřebujete velice rychle dostat z jedné strany chatrného skalního výstupku na druhý a hrozí pád do propasti plné husté mlhy, bez funkce zrychlení to rozhodně nepůjde. Po nepříliš vydařeném skoku, kdy se Lara chytne pouze jednou rukou, si "éčko" rovněž nebudete moct vynachválit. Mnohem častěji ovšem použijete tzv. grapple, skrytý pod klávesou "Q".
Tato novinka nesmí chybět v "kápézetce" žádného moderního archeologa! Jde v podstatě o magnetickou kotvičku na speciálním lanku, jež poslouží při překonávání překážek (jednoduše skočíte, zachytíte se a zhoupnete) nebo při řešení mnoha problémů. Jak se dostat na druhou stranu úzkého kanálu, když proti silnému proudu nelze plavat? Stačí vlézt na dřevěnou rakev, kotvičkou se zachytit vzdáleného kovového držáku louče a přitáhnout.
Zbytečně moc akce
Hádanky jsou v Tomb Raider: Legend o poznání jednodušší než v předchozích dílech a seberou vám pokaždé maximálně deset minut života. Nečekejte za ničím žádný hlubší smysl! Často se nám stalo, že jsme z principu odmítli přemýšlet nad tím nejprostším řešením, a tak jsme se dostali do problémů. Udělejte první věc, co vás napadne, i když se vám takové řešení zdá naprosto primitivní - hádanky bohužel primitivní jsou. Vývojáři z Crystal Dynamics navíc situaci úplně zazdili novou funkcí dalekohledu - ve speciálním módu zaměříte na blikající objekt a automaticky se dozvíte, k čemu slouží. Na druhou stranu Lařiny eskapády tak příjemně ubíhají, mění se prostředí a příběh pěkně plyne kupředu.
Dalším kamenem úrazu jsou však akční scény, kterých autoři opět připravili více, než je zdrávo. Lara ladně tancuje mezi vojáky, pálí po všem, co se přiblíží na dosah jejích koltů nebo sebraných zbraní od popravených protivníků (např. automatické pušky či brokovnice) a čas od času vrhne granátem a doufá, že dopadne na místo určení. Možná to zní zajímavě a v první misi vás bezduchá řežba zabaví, ale již na začátku následujícího levelu v Peru se při přestřelkách budete ukázkově nudit. Ve hře nasednete i na motorku značky Ducati a okusíte zběsilou jízdu spojenou s překotnou střelbou, ale i tato část je přehnaně arkádová a nezajímavá. V podobném duchu se ponesou mise v Japonsku, Africe a Kazachstánu. Pokud však ve společnosti Tomb Raider: Legend vydržíte až do konce, budete odměněni přímo ukázkovými levely v Anglii a Nepálu. Kdyby taková byla celá hra, hodnocení by jistě vypadalo mnohem lépe.
Místo toho se při vývoji plýtvalo energií na vytváření různých bonusů, jež ocení převážně hráči konzolových verzí, kteří jsou na podobné prvky zvyklí. Během hry občas objevíte speciální artefakty a dočkáte se tak odměn v podobě profilů postav, konceptů herních lokací nebo modelů objektů, a odemknete upgrady pistolí nebo Lařinu garderobu. Dokončené mise proběhnete ve speciálním Time Trial módu nebo odhalíte všechna zákoutí na panství vážené slečny Croftové. Zkrátka příjemné zpestření, které se na celkovém hodnocení hry bohužel nijak zvlášť nepodepíše.
"Next generation content" v obrazech
Kašlete na next-gen
Tomb Raider: Legend překvapuje vynikajícím hudebním doprovodem (např. v nepálském levelu se skvěle relaxuje) a grafickým zpracováním. Velké pozdvižení způsobily next-gen efekty, jež nabízí nefalšované vizuální orgie, ale ve skutečnosti si je vychutná pouze mizivé procento hráčů, kteří nemají počítače jako všichni ostatní, ale nabušené elektronické bestie živené lidským masem. Efekty nové generace vypadají božsky, ale kvůli neuvěřitelným nárokům na grafickou kartu jsou pouze třešničkou na dortu pro pár vyvolených jedinců (nemluvě o dosud nevyřešených problémech s frameratem na kartách od Nvidie při next-gen grafice).
I v normálním nastavení si ale na grafické zpracování nelze nijak stěžovat. Navíc tak hra běží plynule i ve vysokých rozlišeních se zapnutým FSAA (full screen antialiasing), což je velké plus pro majitele starších Klady a zápory
+
poutavý příběh
vynikající hudební doprovod
next-gen grafika vypadá skvěle
-
nudné přestřelky
malý počet misí
next-gen grafika je neoptimalizovaná
Next-gen efekty jsou přes nablýskané pozlátko
nechutným marketingovým tahem, a kdyby se někdo chtěl zabývat optimalizací, určitě by nároky na plynulé hraní podstatně klesly.
Verdikt
To ovšem nic nemění na tom, že Lara je po dlouhé době na správné cestě a i přes zmiňované nedostatky si rozhodně spravila reputaci. Jedno pestré prostředí střídá druhé, atmosféru podbarvuje podmanivý hudební doprovod a za ručičku vás provádí napínavý příběh. Tomb Raider: Legend mohl dopadnout lépe, ale s trochou štěstí se zlepšení dočkáme v dalším pokračování. Změna vývojářského týmu Laře rozhodně prospěla.