Hidden and Dangerous 2
Stylem hry představuje H&D 2 vyváženou kombinaci hned nědokonale doplňují. Ačkoliv lze hrát způsobem klasické střílečky z prvního pohledu (některé mise jsou k tomu dokonce kolika žánrů, jež se přímo navrženy), výsledný efekt a pocit satisfakce nad přelstěným protivníkem nebude nikdy takový, jako po dokonalém
ovládnutí všech herních mechanismů. Hráči tak jsou podsunuty prakticky tři rozdílné hry – FPS akce, týmová akce s intuitivním zadáváním příkazů typu „následuj mě“, „zadržet palbu“ apod. a konečně labužnická lahůdka pro stratégy v režimu taktické mapy (o ní dále). Výsledek tak odpovídá dlouho chybějícímu mezičlánku mezi stylově až příliš vyhraněnými Commandos a Rainbow Six.
Ostatně z druhé jmenované hry přejímají H&D 2 systém vojáků rekrutujících se z rovné třicítky zelenáčů. Tito se s přibývajícími zářezy stávají vlivem rostoucích zkušeností a povyšování ultimátními zabijáky. Povyšování se neomezuje pouze na ramena ohýbající se pod tíhou důstojnických frčků, roste zde nosnost, přesnost střelby, výdrž při sprintu či efektivita léčení. A skutečně se vyplatí nechat se vyléčit zkušenějším členem týmu, než dovolit zelenáči, aby lékárničku znehodnotil. Vybavení se totiž přenáší z mise do mise a možnost doplnění je logicky umožněna pouze po dokončení aktuální operace. Rovněž nelze z jednotky vytvořit
mobilní muniční sklad. Každý předmět má svou váhu a každý voják tak unese toliko dvě střední zbraně s náboji a doprovodným vybavením. I tak se již jeho mobilita značně zpomalí; s takovou kyslíkovou bombou na zádech pak elitní zabiják připomíná spíše šneka, byť elitního a zabijáckého.
LS3D engine má od svého posledního výstupu v Mafii nějaký ten pátek za sebou. Nicméně bouřící diskuze na téma technického zpracování po uveřejnění několika screenshotů z městských lokací hry nakonec nejsou zcela opodstatněné. Díky tomu, že v režimu taktické mapy dokáže hra bez problému zobrazit celou úroveň bez viditelného zpomalení a ošizení detailů, přiblížený pohled na dnešní špičky zákonitě něco málo ztrácí. I tak je ale provedení postav, zbraní a hlavně prostředí v této kategorii her na vysoké úrovni s titěrným důrazem na realističnost. Výjimku tvoří pouze předposlední mise odehrávající se v kulisách české vesničky. Rozmazaná textura v pozadí sekunduje
Jednotky SAS
Duchovním otcem britské SAS (Special Air Service) se koncem roku 1942 stal poručík David Stirling, tehdejší člen populárních Commandos. Jednotka vznikla jako odpověď na potřebu úderného, dokonale sehraného týmu, operujícího hluboko v týlu nepřítele se základním vojenským vybavením. Během války se dosavadní dva pluky SAS rozrostly o dvě další roty francouzské a jednu belgickou. Po skončení dnů pekla byly SAS navráceny jednotlivým státům a britská frakce rozpuštěna. Až následující roky znovu poukázaly na potřebu malé specializované jednotky, znovu tak vzniká 21. a později 22. pluk SAS. Pokud by snad někdo měl chuť vyzkoušet uniformu elitního zabijáka, kromě příslušnosti k britské armádě mu chybí už jen letenka do výcvikového tábora ve velšském Herefordu a heroická výdrž. Prvních dvacet dní běhání po kopcích s mapou zní snadně, ne však s plnou polní a vojenskými kanadami na nohou. Následuje test přežití v džungli, přestřelky s ostrými náboji a pokud tohle všechno někdo vydrží, výsadkový výcvik. No není jednodušší zahrát si Hidden & Dangerous v teple domova?
rozmazaným texturám dveří stavení, což na druhou stranu působí dojmem typicky českého, dekadentního zapadákova :o).
Nejen autentické ladění domácího prostředí se povedlo. V arktické pustině se před hlavněmi vojáků co chvíli s duněním odlomí masivní kra a chvilka plížení na zasněžený kopec je odměněna dechberoucím pohledem na rozlehlý komplex utajené meteorologické stanice. Autentický život základny, ve které psovodi korzují pláněmi za doprovodu zubatých bestií kryti zakotvenou ponorkou Kriegsmarine, zahřeje v mrazu lépe nežli zuby německého ovčáka v britském lýtku vojáka.
Samotná pověření andělů smrti v podání komanda SAS v ničem nezaostávají za variabilitou prostředí. Tu se záškodnicky sabotuje most, tu se za podpory počítačem řízené čety spojenců a dělostřelecké palby dobývá podzemní bunkr, onde se zase zatýká německý pilot, aby se v zápětí s pistolí v uchu pokusil za pozdravů
nepřátelských stíhaček proletět nezemsky dlouhým kaňonem. Právě podobně laděné zpestřující mise jsou tím, co dává H&D 2 i po hodinách hry nešednoucí punc zábavy. O průletu kaňonem, kdy hráč ovládá pouze střelecké pozice bombardéru, jsme již informovali v prvních dojmech, ovšem tato adrenalinová pasáž rozhodně není jediným trumfem, který si autoři připravili. Ke slovu se namátkou hlásí mocná válečná loď v doprovodu torpédoborce slibující prověření plaveckých schopností, odcizení nacistické uniformy zase indikuje nezbytné prosvištění spráfná německá akcent.
Válečné medaile se nedávají za leštění bot nadřízeným (i když i o tom by se dalo mnohdy polemizovat), stejně tak hráče čeká tvrdá dřina. H&D 2 rozhodně nepatří k přesnídávkám na dvě odpoledne. Důkazem je již ovládání, přičemž lze lakonicky konstatovat: tutoriál v podání výcvikového tábora rovná se nutnosti. I po něm přichází pravé mistrovství až po hodinách akce, což platí zejména o režimu taktické mapy.
Jak je tradicí již od časů Baldur’s Gate, stisknutí mezerníku bezprostředně následuje zastavení času a jednoduché příkazy vydávané hromadně celé jednotce v pohledu první osoby střídá strategický pohled s nepoměrně širší paletou příkazů. Zadávání akcí či waypointů je vskutku intuitivní a opět dává daleko více volnosti než poněkud kostrbatý systém v již zmíněné Rainbow Six. Stejně pohodlná je volba chování vojáků. Režim nastavení stupně agresivity, rychlosti chůze nebo postoje má přímý vliv na další prováděnou akci. Umělá inteligence postav totiž pracuje v každém okamžiku a například i při hráčem nastavené dráze pohybu se v agresivním módu voják automaticky brání či kryje. Někdy je bohužel autonomie chování ústící ve vojákovo ignorování nových příkazů (ve chvíli, kdy se třeba doslova do krve brání přesile) spíše k vzteku, většinou však zajistí bleskovou reakci na objevivšího se nepřítele. Strategická kamera se však většinou omezí pouze na exteriéry, neboť naštelovat výhled do dveří objektů (jinak se kamerou dovnitř dostat nelze) je obtížnější než vysvětlit příslušníkovi
Wehrmachtu princip opékače topinek posunky levé ruky. V takové chvíli přichází ke slovu tzv. dočišťovací fáze, které předchází vyhlazení majoritního odporu v taktickém módu, načež interiéry se uklidí nejlépe ručně s jedním vojákem v pohledu první osoby. Autoři si byli nepraktičnosti taktické kamery ve stísněných prostorách dobře vědomi a tak její použití v několika misích rovnou znemožnili.
Byl by hřích nevyužít odkaz vozidel, nad kterými jsme v Mafii tak krásně ztráceli nervy i soudnost. Bez vozového parku by H&D 2 byli jako stařec bez hole (případně umělých zubů). Jelikož každý ze čtyřčlenné skupiny vojáků je zjevně vybaven řidičským průkazem typu T (T jako tank), lze dle libosti obsazovat jednotlivá místa ve vozidlech. Pravda, brumlající sidekára mnoho míst i po vyhození mrtvol mnoho k obsazení nenabízí, zato německý Tiger je již jiné kafe. Je dokonce možné přiřadit řidiči sérii waypointů, sám usednout za hlavní kanón a za spanilé, předem naprogramované jízdy decimovat okolí! Z dalších přibližovadel jmenujme kupříkladu spojenecký Willis, Opel Blitz s flakem na korbě nebo dvoumístné miniponorky
Hidden & Dangerous Deluxe
Po vydání prvního dílu Hidden & Dangerous na cover CD Levelu v minulém roce uvolnila distribuční společnost Take 2 hru k volnému stažení. Pokud tedy kohokoliv pokračování neoslovilo, ať již z důvodů hardwarové náročnosti nebo jiných, nabízíme stažení Deluxe verze přímo zde. Přídomek Deluxe v tomto případě znamená přítomnost datadisku Fight for Freedom, přehledného editoru pro modisty a všech existujících záplat. Stahovat můžete zde.
využitelné v několika speciálních misích.
Skrytý může být ledaskdo, ale aby byl nebezpečný, nestačí mu jen ruční mixér. Zbraně jsou zastoupeny klasikou; DeLisle a Sten s tlumičem pro noční mise, množství pistolí, kulomety Bren, BAR, MP 40 a další pro ráznější akce. Skvělým elementem je již zmíněné přenášení zbraní mezi úrovněmi, vyplatí se tak poctivě prozkoumávat veškeré kouty, neboť panzerfaust nalezený v předchozí misi může následnou situaci díky přítomnosti tanků v mnohém usnadnit. Přiřazení specifické zbraně vojákům navíc definuje jejich budoucí poslání. Odstřelovač si ustele na vrcholku minaretu obléhané oázy, kulometčík zase na hradbách.
Ktéto hře vyšel i datadisk Hidden and Dangerous 2 Sabre Sqadron
Komentáře
Přehled komentářů
hele Wojca nevíš jak se udela ta mise Ledovec
porat te mi
(VoKo, 15. 1. 2007 13:32)nevite kde to mam stahnout prosim ne pres bitcomet a dc+ dekuji za odpoved posle te me adresu kde to mam stahnout na e-mail KOtvrda2@seznam.cz dekuji
Nej
(Wojca, 7. 11. 2006 19:04)Nej vojenská hra jakou sem hrál mám ji projetou už 4 krát a furt me to baví
Internet
(Hawkins, 21. 4. 2006 18:15)Po internetu je to jedna z nejlepších her !!!!!!!!!!
porat te mi
(VoKo, 21. 2. 2009 8:23)